Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dialogisk familjehandledning för föräldrar till barn med problem inom ESSENCE-området

Deltagare: Diana Cavonius & Christopher Gillberg.

Bakgrund: När ett barn har en neurokognitiv störning/ESSENCE, såsom ADHD, autismspektrumdiagnos eller något annat neurokognitivt problem, behöver även barnets familjemedlemmar stöd. Orsaken till detta kan hänga ihop med att föräldrar eller andra barn i familjen uppvisar neurokognitiva symptom. ADHD uppträder 2-8 gånger oftare hos föräldrar och syskon till barn med en ADHD-diagnos än hos befolkningen i allmänhet. En förälders ADHD-diagnos bedöms som en risk i familjen. En kartläggning av familjeinterventioner visar att det har gjorts mycket få studier på familjeinterventioner i samband med ESSENCE i Finland. Tidig upptäckt och behandling av sådana neurokognitiva störningar är av största vikt för det berörda barnets och övriga familjemedlemmars livskvalitet.

Metod: Studien syftar till att beskriva adaptiv förmåga och hälsa för familjer som har ett barn med neurokognitiva problem/ESSENCE; att utvärdera effekterna av Dialogisk Familjehandledning (som vissa familjer på Helsingfors Universitets Central sjukhus, HUCS får) på familjens hälsa och funktion och att fastställa vilken mängd stöd familjerna fått. Familjehandledningsgruppen kommer att omfatta familjer med barn som har neurokognitiva svårigheter. Målet är att inkludera 50 familjer. Den Dialogiska Familjehandledningen består av sex träffar med familjen. 50 jämförelsefamiljer med liknande livsvillkor får den så kallade “vården enligt den normala vårdmodellen” vid Helsingfors Universitets Centralsjukhus.

 

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-07-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?