Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"The Human Genetics and Cognitive Functions Unit" vid Pasteurinstitutet i Paris, Frankrike

Bakgrund: Autismspektrumstörningar är en heterogen grupp av genomgripande utvecklingsneurologiska störningar som drabbar 1% av befolkningen. Diagnosen autismspektrumstörning utgår ifrån stereotypa beteenden och svårigheter när det gäller ömsesidig social kommunikation. Utöver dessa grundläggande drag associeras autismspektrumstörningar ibland med endofenotyper såsom makrocefali och onormala nivåer av serotonin och melatonin i blodet. Medan autismspektrumstörningar betraktas som den mest genetiska av de psykiatriska störningarna är de bakomliggande orsakerna fortfarande i många stycken okända.

Vid "The Human Genetics and Cognitive Function group" arbetar, under ledning av Thomas Bourgeron, forskare inom psykiatri, neurovetenskap och genetik på att öka kunskapen om autismspektrumstörningar. I samarbete med Marion Leboyer i Frankrike och Christopher Gillberg i Sverige, upptäckte man den först identifierade synaptiska banan vid autism – NLGN-NRXN-SHANK-banan (Jamain et al. Nature Genetics 2003; Durand et al. Nature Genetics 2007, Szatmari et al., Nature Genetics, Pinto et al. Nature 2012). Denna bana är känd för att spela en roll vid bildningen av synapser liksom för balansen mellan excitation och inhibition i hjärnan. Man har också dokumenterat autismspektrumstörningars genetiska heterogenitet. Man har därtill utvecklat djurmodeller för att bättre kartlägga de mekanismer som leder till autism (Jamain et al. PNAS 2008). Till dags dato, konstituerar NLGN-NRXN-SHANK-banan ett av de mest relevanta forskningsspåren för att identifiera nya behandlingsformer för autismspektrumstörningar. Parallellt har man identifierat de första mutationerna inom melatoninbanan, som kan modulera synaptisk aktivitet och påverka de betydande sömnproblem som har observerats hos patienter med autismspektrumstörningar (Melke et al. Molecular Psychiatry, 2008).

Pågående projekt: Ett av flera pågående projekt är genomförandet av en grundlig genom- och klinisk profilering på 300-500 patienter med autismspektrumstörning där man använder s.k. "high-throughput"-sekvensering och hjärnavbildning. Parallellt med detta fokuserar man på ett antal mutationer som identifierats i NLGN- och SHANK-gener genom djupgående studier av deras funktionella effekter på klinisk och neuronal nivå och i beteendet hos möss. I linje med detta, har man nyligen beskrivit förekomsten av multipla genetiska "hits" hos patienter med autismspektrumstörningar som bär på en SHANK2 de novo-deletion (Leblond et al. PLoS Genetics 2012) men också hyperaktivitet och en autismliknande fenotyp hos möss som saknar SHANK2 (Schmeisser et al. Nature 2012). Laboratoriet i Paris håller för närvarande på med försök för att reparera de observerade skadorna genom att använda mänskligt framkallade pluripotenta stamceller (iPSC) och modeller med möss som bär på genmutationer.Forskningsgruppen utvecklar också nya metoder för att analysera genom- och hjärnavbildningsdata liksom nya paradigm för att kartlägga sociala och vokala beteenden hos möss. Laboratoriets övergripande mål är att erbjuda en evidensbaserad ansats kring autismspektrumstörningar, i syfte att bidra till att förbättra diagnostik, vård och integrering av insatser till patienter.

Artiklar:

2012
Anney, R., Klei, L., Pinto, D., Almeida, J., Bacchelli, E., Baird, G., … Devlin, B. (2012). Individual common variants exert weak effects on the risk for autism spectrum disorders. Human Molecular Genetics, 21, 4781-4792.

Botros, H.G., Legrand, P., Pagan, C., Bondet, V., Weber, P., Ben-Abdallah, M., … Bourgeron, T. (2012). Crystal structure and functional mapping of human ASMT, the last enzyme of the melatonin synthesis pathway. Journal of Pineal Research, (Epub ahead of print).

Chaste, P., Betancur, C., Gérard-Blanluet, M., Bargiacchi, A., Kuzbari, S., Drunat, S., … Delorme, R. (2012). High-functioning autism spectrum disorder and fragile X syndrome: report of two affected sisters. Molecular Autism, 3, 5.

El-Kordi, A., Winkler, D., Hammerschmidt, K., Kästner, A., Krueger, D., Ronnenberg, A., … Ehrenreich, H. (2012). Development of an autism severity score for mice using Nlgn4 null mutants as a construct-valid model of heritable monogenic autism. Behavioural Brain Research, (Epub ahead of print).

Etain, B., Dumaine, A., Bellivier, F., Pagan, C., Francelle, L., Goubran-Botros, H., … Jamain, S. (2012). Genetic and functional abnormalities of the melatonin biosynthesis pathway in patients with bipolar disorder. Human Molecular Genetics, 21, 4030-4037.

Ey, E., Yang, M., Katz, A.M., Woldeyohannes, L., Silverman, J.L., Leblond, C.S., … Crawley, J.N. (2012). Absence of deficits in social behaviors and ultrasonic vocalizations in later generations of mice lacking neuroligin4. Genes, Brain, & Behavior, (Epub ahead of print).

Leblond, C.S., Heinrich, J., Delorme, R., Proepper, C., Betancur, C., Huguet, G., … Bourgeron, T. (2012). Genetic and functional analyses of SHANK2 mutations suggest a multiple hit model of autism spectrum disorders. PLoS Genetics, 8, e1002521.

Nava, C., Lamari, F., Héron, D., Mignot, C., Rastetter, A., Keren, B., … Depienne, C. (2012). Analysis of the chromosome X exome in patients with autism spectrum disorders identified novel candidate genes, including TMLHE. Translational Psychiatry, 2, e179.

Pinel, P., Fauchereau, F., Moreno, A., Barbot, A., Lathrop, M., Zelenika, D., … Dehaene, S. (2012). Genetic variants of FOXP2 and KIAA0319/TTRAP/THEM2 locus are associated with altered brain activation in distinct language-related regions. Journal of Neuroscience, 32, 817-825.

Sato, D., Lionel, A.C., Leblond, C.S., Prasad, A., Pinto, D., Walker, S., … Scherer, S.W. (2012). SHANK1 Deletions in Males with Autism Spectrum Disorder. American Journal of Human Genetics, 90, 879-887.

Schmeisser, M.J., Ey, E., Wegener, S., Bockmann, J., Stempel, A.V., Kuebler, A., … Boeckers, T.M. (2012). Autistic-like behaviours and hyperactivity in mice lacking ProSAP1/Shank2. Nature, 486, 256-260.

2011
Amaral, D., Rogers, S.J., Baron-Cohen, S., Bourgeron, T., Caffo, E., Fombonne, E., … van der Gaag, R.J. (2011). Against le packing: a consensus statement. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 50, 191-192.

Chaste, P., Clement, N., Botros, H.G., Guillaume, J.L., Konyukh, M., Pagan, C., … Bourgeron, T. (2011). Genetic variations of the melatonin pathway in patients with attention-deficit and hyperactivity disorders. Journal of Pineal Research, 51, 394-399.

Ey, E., Leblond, C.S., & Bourgeron, T. (2011). Behavioral profiles of mouse models for autism spectrum disorders. Autism Research, 4, 5-16.

Konyukh, M., Delorme, R., Chaste, P., Leblond, C., Lemière, N., Nygren, G., … Bourgeron, T. (2011). Variations of the candidate SEZ6L2 gene on Chromosome 16p11.2 in patients with autism spectrum disorders and in human populations. PLoS One, 6, e17289.

Pagan, C., Botros, H.G., Poirier, K., Dumaine, A., Jamain, S., Moreno, S., … Bourgeron, T. (2011). Mutation screening of ASMT, the last enzyme of the melatonin pathway, in a large sample of patients with intellectual disability. BMC Medical Genetics, 12, 17.

Poot, M., van der Smagt, J.J., Brilstra, E.H., & Bourgeron, T. (2011). Disentangling the myriad genomics of complex disorders, specifically focusing on autism, epilepsy, and schizophrenia. Cytogenetic Genome Research, 135, 228-240.

2010
Anney, R., Klei, L., Pinto, D., Regan, R., Conroy, J., Magalhaes, T.R., … Hallmayer, J. (2010). A genome-wide scan for common alleles affecting risk for autism. Human Molecular Genetics, 19, 4072-4082.

Chaste, P., Clement, N., Mercati, O., Guillaume, J.L., Delorme, R., Botros, H.G., … Bourgeron, T. (2010). Identification of pathway-biased and deleterious melatonin receptor mutants in autism spectrum disorders and in the general population. PLoS One, 5, e11495.

Delorme, R., Betancur, C., Scheid, I., Anckarsäter, H., Chaste P., Jamain, S., … Bourgeron T. (2010). Mutation screening of NOS1AP gene in a large sample of psychiatric patients and controls. BMC Medical Genetics, 11, 108.

Delorme, R., Betancur, C., Chaste, P., Kernéis, S., Stopin, A., Mouren, M.C., … Launay, J.M. (2010). Reduced 3-O-methyl-dopa levels in OCD patients and their unaffected parents is associated with the low activity M158 COMT allele. American Journal of Medical Genetics. Part B, Neuropsychiatric Genetics, 153B, 542-548.

Pinto, D., Pagnamenta, A.T., Klei, L., Anney, R., Merico, D., Regan, R., … Betancur, C. (2010). Functional impact of global rare copy number variation in autism spectrum disorders. Nature, 466, 368-372.

Toro, R., Konyukh, M., Delorme, R., Leblond, C., Chaste, P., Fauchereau, F., … Bourgeron, T. (2010). Key role for gene dosage and synaptic homeostasis in autism spectrum disorders. Trends in Genetics, 26, 363-372.

2008
Jamain, S., Radyushkin, K., Hammerschmidt, K., Granon, S., Boretius, S., Varoqueaux, F., … Brose, N. (2008). Reduced social interaction and ultrasonic communication in a mouse model of monogenic heritable autism. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 105, 1710-1715.

Melke, J., Goubran Botros, H., Chaste, P., Betancur, C., Nygren, G., Anckarsäter, H., … Bourgeron, T. (2008). Abnormal melatonin synthesis in autism spectrum disorders. Molecular Psychiatry, 13, 90-98.

2007
Autism Genome Project Consortium, Szatmari, P., Paterson, A.D., Zwaigenbaum, L., Roberts, W., Brian, J., … Meyer, K.J. (2007). Mapping autism risk loci using genetic linkage and chromosomal rearrangements. Nature Genetics, 39, 319-328.

Durand, C.M., Betancur, C., Boeckers, T.M., Bockmann, J., Chaste, P., Fauchereau, F., … Bourgeron, T. (2007). Mutations in the gene encoding the synaptic scaffolding protein SHANK3 are associated with autism spectrum disorders. Nature Genetics, 39, 25-27.

2006
Belmonte, M.K., & Bourgeron, T. (2006). Fragile X syndrome and autism at the intersection of genetic and neural networks. Nature Neuroscience 9, 1221-1225.

2003
Jamain, S., Quach, H., Betancur, C., Råstam, M., Colineaux, C., Gillberg, I.C., … Bourgeron, T. (2003). Mutations of the X-linked genes encoding neuroligins NLGN3 and NLGN4 are associated with autism. Nature Genetics, 34, 27-29.

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2013-01-21