Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hur relaterar språkproblem vid 2,5 års ålder till språkstörningar och neuropsykiatriska störningar i tidig skolålder?

Deltagare: Carmela Miniscalco & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Sverige är det enda land som har generell screening av alla barns språk vid 2,5 eller 3 års ålder. Forskning har visat att språkstörning hos barn ändrar karaktär över tid och inverkar negativt på social utveckling, kognitiv utveckling och akademiska prestationer.

Metod: Studien utgjordes av 25 barn med positiv screening (=språkliga svårigheter) och 80 barn som vid BVC:s 2,5-årsspråkscreening screenat negativt för språkstörningar. Vid sexårsundersökningen hos logoped bestod uppföljningsgruppen av 99 barn - 22 barn från gruppen med språkstörningar och 77 barn från gruppen som screenat negativt för språkstörningar. Vid uppföljningen vid sju till åtta års ålder kom 21 av de 22 barn med språkstörningar som deltog vid sex års ålder. Alla dessa barn undersöktes multidisciplinärt av logoped, neuropsykolog och läkare vid den barnneuropsykiatriska kliniken i Göteborg med ett omfattande testbatteri och intervjuformulär.

Resultat: Det går att tillförlitligt identifiera barn med språkstörning vid 2,5 års ålder med hjälp av screeningprogrammet på BVC. Barn som identifieras med språkliga svårigheter vid 2,5-årsscreeningen har bestående språkproblem vid sex års ålder. Mer än hälften av de barn som före tre års ålder screenade positivt för tal- och språkproblem, visade sig, sedan de undersökts av ett tvärvetenskapligt team, även ha autismspektrumstörning eller ADHD. De hade också bestående svårigheter med muntlig berättarförmåga, problem med läs- och skrivkunnighet och upprepning av "nonord" (NWR).

Artiklar:

2013
Åsberg, J., Hagberg, B., Gillberg, C., & Miniscalco, C. (2013). Brief report: Narrative production in children with neurodevelopmental disorders: Is it an exclusively language-based skill? Scandinavian Journal of Psychology, 54, 376-385.

2010
Miniscalco, C., & Dahlgren Sandberg, A. (2010). Basic reading skills in Swedish children with late developing language and with or without autism spectrum disorder or ADHD. Research in Developmental Disabilities, 31, 1054–1061.

2009
Miniscalco, C., & Gillberg, C. (2009). Non-word repetition in young school-age children with language impairment and/or neuropsychiatric disorder. Research in Developmental Disabilities, 30, 1145-1154.

2007
Miniscalco, C., Hagberg, B., Kadesjö, B., Westerlund, M., & Gillberg, C. (2007). Narrative skills, cognitive profiles and neuropsychiatric disorders in 7-8 year old children with late developing language. International Journal of Language and Communication Disorders, 42, 665-681.

2006
Miniscalco, C., Nygren, G., Hagberg, B., Kadesjö, B., & Gillberg, C. (2006). Neuropsychiatric and neurodevelopmental outcome of children at age 6 and 7 years who screened positive for language problems at 30 months. Developmental Medicine and Child Neurology 48, 361-366.

2005
Miniscalco, C., Westerlund, M., & Lohmander, A. (2005). Language skills at age 6 years in Swedish children screened for language delay at 2½ years of age. Acta Paediatrica 94, 1798-1806.

2001
Mattsson, C.M., Mårild, S., & Pehrsson, N.G. (2001). Evaluation of a language screening programme for 2.5-year-olds at Child Health Centres in Sweden. Acta Paediatrica 90, 339-344.
 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?