Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

En jämförelse avseende adaptiv förmåga hos skolbarn med lindrig utvecklingsstörning och skolbarn med ADHD

Deltagare: Ida Lindblad, Leif Svensson, Magnus Landgren, Salmir Nasic, Eva Tideman, Christopher Gillberg & Elisabeth Fernell.

Bakgrund: För barn som utreds avseende lindrig utvecklingsstörning ingår en bedömning av barnets adaptiva förmåga, d.v.s. av sådana funktioner som är av betydelse för det dagliga livet. Denna förmåga beaktas inte i lika stor utsträckning hos barn med ADHD.

Metod: En populationsbaserad grupp av skolbarn med lindrig utvecklingsstörning och skolgång i grundsärskolan jämförs avseende adaptiv förmåga, mätt med ABAS-II (Adaptive Behavior Assessment System), med en åldersmatchad grupp barn med ADHD. Gruppen med ADHD är representativ för en klinisk grupp, remitterad till specialistmottagning för farmakologisk behandling av ADHD.

Resultat: Den totala gruppen av barn med ADHD hade mer påtagligt nedsatta funktioner i det dagliga livet jämfört med gruppen som hade lindrig utvecklingsstörning. Skillnaden var signifikant när grupperna med barn över 12 år jämfördes. Barn och ungdomar med lindrig utvecklingsstörning får idag lagstadgade stödinsatser i samhället, medan gruppen med ADHD i allmänhet inte får sådan hjälp. Resultaten ger stöd för att man vid utredning och diagnostisering av lindrig utvecklingsstörning behöver beakta att ADHD mer kan påverka det adaptiva fungerandet, än lindrig utvecklingsstörning.

Artiklar:

2013
Lindblad. I., Svensson, L., Landgren, M., Nasic, S., Tideman, E., Gillberg. C., & Fernell. E. (2013). Mild intellectual disability and ADHD; a comparative study of school age children's adaptive abilities. Acta Paediatrica, 102, 1027-1031.
 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2015-01-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?