Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utvecklingsstörning: prevalens, associerade funktionsproblem samt uppföljning av barn - nu unga vuxna - till mödrar med lindrig utvecklingsstörning

Deltagare: Elisabeth Fernell, Ida Lindblad, Eva Billstedt & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Lindrig utvecklingsstörning innebär brister i generella kognitiva funktioner. Huvudproblemet är svårigheter med teoretiskt tänkande. I många fall finns andra kognitiva funktionsproblem.

Metod: Förekomsten av lindrig utvecklingsstörning hos barn och ungdomar har undersökts i en region i Västra Götaland och för denna grupp analyserades också (med hjälp av Fem-till-Femton-formuläret) förekomsten av associerade funktionsnedsättningar, framförallt ADHD. Studien ingår i doktorand, psykolog Ida Lindblads avhandlingsarbete vid Gillbergcentrum. I en efterföljande populationsbaserad studie pågår en uppföljning av barn – nu unga vuxna – till mödrar med lindrig utvecklingsstörning. Syftet är att undersöka den aktuella situationen för dessa unga vuxna.

Resultat: Förekomsten av lindrig utvecklingsstörning i de studerade kommunerna var 0.85%. Andelen barn och ungdomar med ytterligare ett eller fler funktionsproblem var hög. Det framkom att 55-80% av barnen med lindrig utvecklingsstörning även hade betydande svårigheter inom områden som motorisk funktion, exekutiva funktioner, sociala förmågor och emotionella/psykiska symtom. För ungefär hälften fanns indikationer på samtidig ADHD. Studien rörande livssituationen för barn – nu unga vuxna – till mödrar med utvecklingsstörning omfattade 42 individer, i ålder 18-25 år. Tre hade avlidit under barndomen, en hade flyttat utomlands och sju avböjde deltagande. Tio individer deltog i en intervjustudie och för 21 kunde information i stället sökas i olika register. När dessa båda grupper slogs samman visade det sig att 11 individer (35%) själva hade lindrig utvecklingsstörning och 9 (29%) hade ADHD. Sexton barn (52%) hade placerats i familjehem eller haft kontaktfamilj under uppväxten.

Slutsatser: Barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning behöver utredas avseende adderande funktionsproblem så att stöd och insatser kan anpassas i förskola/skola och senare i livet. Resultat från studien som rör livssituationen för barn – nu unga vuxna – till mödrar med lindrig utvecklingsstörning visar att dessa barn utgör en sårbar grupp. De är utsatta för "dubbla risker"; dels på grund av en ärftlig risk för utvecklingsneurologisk/ neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och dels för risker relaterade till bristande föräldrastöd, vård och omsorg.

Artiklar:

2014
Lindblad, I., Billstedt, E., Gillberg, C., & Fernell, E. (2014). A register study of life events in young adults born to mothers with mild intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities, 18, 351-363.

2013
Lindblad, I., Billstedt, E., Gillberg, C., & Fernell, E. (2013). An interview study of young adults born to mothers with mild intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities, 17, 329-338.

2011
Lindblad, I., Gillberg, C., & Fernell, E. (2011). ADHD and other associated developmental problems in children with mild mental retardation. The use of the "Five-To-Fifteen" questionnaire in a population-based sample. Research in Developmental Disabilities, 32, 2805-2809.

 

 


Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2015-10-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gillbergcentre.gu.se/forskningsomraden/gnc--studier/psykisk-utvecklingsstorning-och-motorisk-utvecklingsstorning/se-studie-1/
Utskriftsdatum: 2019-10-18