Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utvecklingsstörning: prevalens, associerade funktionsproblem samt uppföljning av barn - nu unga vuxna - till mödrar med lindrig utvecklingsstörning

Deltagare: Elisabeth Fernell, Ida Lindblad, Eva Billstedt & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Lindrig utvecklingsstörning innebär brister i generella kognitiva funktioner. Huvudproblemet är svårigheter med teoretiskt tänkande. I många fall finns andra kognitiva funktionsproblem.

Metod: Förekomsten av lindrig utvecklingsstörning hos barn och ungdomar har undersökts i en region i Västra Götaland och för denna grupp analyserades också (med hjälp av Fem-till-Femton-formuläret) förekomsten av associerade funktionsnedsättningar, framförallt ADHD. Studien ingår i doktorand, psykolog Ida Lindblads avhandlingsarbete vid Gillbergcentrum. I en efterföljande populationsbaserad studie pågår en uppföljning av barn – nu unga vuxna – till mödrar med lindrig utvecklingsstörning. Syftet är att undersöka den aktuella situationen för dessa unga vuxna.

Resultat: Förekomsten av lindrig utvecklingsstörning i de studerade kommunerna var 0.85%. Andelen barn och ungdomar med ytterligare ett eller fler funktionsproblem var hög. Det framkom att 55-80% av barnen med lindrig utvecklingsstörning även hade betydande svårigheter inom områden som motorisk funktion, exekutiva funktioner, sociala förmågor och emotionella/psykiska symtom. För ungefär hälften fanns indikationer på samtidig ADHD. Studien rörande livssituationen för barn – nu unga vuxna – till mödrar med utvecklingsstörning omfattade 42 individer, i ålder 18-25 år. Tre hade avlidit under barndomen, en hade flyttat utomlands och sju avböjde deltagande. Tio individer deltog i en intervjustudie och för 21 kunde information i stället sökas i olika register. När dessa båda grupper slogs samman visade det sig att 11 individer (35%) själva hade lindrig utvecklingsstörning och 9 (29%) hade ADHD. Sexton barn (52%) hade placerats i familjehem eller haft kontaktfamilj under uppväxten.

Slutsatser: Barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning behöver utredas avseende adderande funktionsproblem så att stöd och insatser kan anpassas i förskola/skola och senare i livet. Resultat från studien som rör livssituationen för barn – nu unga vuxna – till mödrar med lindrig utvecklingsstörning visar att dessa barn utgör en sårbar grupp. De är utsatta för "dubbla risker"; dels på grund av en ärftlig risk för utvecklingsneurologisk/ neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och dels för risker relaterade till bristande föräldrastöd, vård och omsorg.

Artiklar:

2014
Lindblad, I., Billstedt, E., Gillberg, C., & Fernell, E. (2014). A register study of life events in young adults born to mothers with mild intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities, 18, 351-363.

2013
Lindblad, I., Billstedt, E., Gillberg, C., & Fernell, E. (2013). An interview study of young adults born to mothers with mild intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities, 17, 329-338.

2011
Lindblad, I., Gillberg, C., & Fernell, E. (2011). ADHD and other associated developmental problems in children with mild mental retardation. The use of the "Five-To-Fifteen" questionnaire in a population-based sample. Research in Developmental Disabilities, 32, 2805-2809.

 

 


Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2015-10-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?