Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Asperger syndrom och schizophrenia: en jämförande neuropsykologisk studie

Deltagare: Maria Marinopoulou, Eva Billstedt, Maria Unenge Hallerbäck, Tove Lugnegård & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Intresset för eventuella kopplingar mellan autism och schizofreni har ökat de senaste decennierna. Studier har visat likheter mellan de två tillstånden, bl a vad gäller genetik och social kognition. Antalet studier som fokuserat på de neuropsykologiska likheterna och olikheterna har dock varit begränsat.

Metod: Studien jämförde en grupp vuxna med Asperger syndrom (25 män, 25 kvinnor) och en grupp vuxna med schizofreni (18 män, 15 kvinnor), avseende intellektuell och exekutiv funktion med WAIS-III och D-KEFS.

Resultat: Resultatet visade att båda gruppers allmänna intellektuella funktion var inom genomsnittet, men gruppen med Asperger syndrom låg högre än gruppen med schizofreni. Båda grupper uppvisade ojämn begåvningsprofil med begränsningar vad gäller arbetsminne, mental bearbetningshastighet och exekutiv funktion. Begränsningarna var större i gruppen med schizofreni. Den gruppen hade även svårigheter med förståelse av bildligt språk. Det fanns inga skillnader mellan könen varken mellan eller inom grupperna.
Resultaten visar att Asperger syndrom och schizofreni kan vara mer lika som tillstånd än vad man vanligtvis anser i kliniken. De neuropsykologiska begränsningar som finns i båda grupper, påverkar deras fungerande inom olika livsområden, inklusive utförande av uppgifter, inlärning och förståelse av ny information. Neuropsykologisk bedömning av båda grupper bidrar med meningsfull information för att förstå en persons styrkor och svårigheter, vilket är av stor betydelse för habiliterande insatser och samhällsstöd.

Artiklar:

2016
Marinopoulou, M., Lugnegård, T., Unenge Hallerbäck, M., Gillberg, C., & Billstedt, E. (2016). Asperger syndrome and schizophrenia: A comparative neuropsychological study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46, 2292-2304.
 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2016-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?