Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ögonrörelseregistrering (eye tracking) vid ESSENCE

Deltagare: Jakob Åsberg Johnels, Carmela Miniscalco & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Ögonrörelseregistrering (eye tracking) är en effektiv och helt ofarlig metod för att mäta barns psykologiska och perceptuella preferenser och förmågor. För forskning har ögonrörelseregistrering stora praktiska och metodologiska fördelar, då man kan kontrollera exakt vad varje barn får se och att alla barn i studien får se samma sak. Ögonrörelsestudier har också många validitetsfördelar, inte minst eftersom tekniken ställer låga eller inga krav på förståelse av språkligt givna testinstruktioner, något som annars kan vara svårt för barn med autismspektrumtillstånd (ASD) eller andra problem inom ESSENCE (Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations). Studier genomförda av forskare knutna till GNC har bland annat visat hur barn med ASD tittar på social information t.ex. andras ansikten.

Metod: Pågående och planerade studier vid GNC rör främst kopplingen mellan social perception och språklig utveckling samt kopplingen mellan visuell "nyfikenhet" och rigiditet i beteendet hos barn och ungdomar med ASD och/eller ADHD.

Artiklar:

2014
Johnels, A.J., Gillberg, C., Falck-Ytter,T., & Miniscalco, C. (2014). Face viewing patterns in young children with autism spectrum disorders: Speaking up for a role of language comprehension. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, (Epub ahead of print).

2013
Falck-Ytter, T., von Hofsten, C., Gillberg, C., & Fernell, E (2013). Visualization and analysis of eye movement data from children with typical and atypical development. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43, 2249-2258.

2012
Falck-Ytter, T., Fernell, E.,  Hedvall, Å.L., von Hofsten, C., & Gillberg, C. (2012). Gaze performance in children with autism spectrum disorder when observing communicative actions. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42, 2236-2245.

2010
Falck-Ytter, T., Fernell, E., Gillberg, C., & von Hofsten, C. (2010). Face scanning distinguishes social from communication impairments in autism. Developmental Science, 13, 864-875.

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-11-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?