Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Internetbaserat stöd och coachning till ungdomar och unga vuxna med ADHD och autism

Deltagare

Elisabet Wentz, Britt Hedman Ahlström, Agneta Nydén, Barbro Krevers, Helena Sehlin & Nanna Gillberg.

Backgrund

Samhällets stöd till tonåringar och unga vuxna med ADHD och/eller autism är många gånger bristfälligt. Det är ofta problematiskt att hitta en form av stöd som tilltalar denna målgrupp.

Metod

Med hjälp av en användarcentrerad design har vi utvecklat en modell för Internetbaserat stöd och coachning (IBSC). Under en åttaveckorsperiod får den unge individen med ADHD och/eller autism stöd och coachning via internet genom att chatta med en professionell coach. Modellen har i ett pilotprojekt validerats med hjälp av tio individer i åldern 15-26 år. Självsvarsformulär gällande känsla av sammanhang, självkänsla, livskvalitet, depression och ångest fick besvaras före och efter interventionen. En strukturerad intervju, Patient perspective of Care and Rehabilitation process (POCR), gällande hur individerna uppfattade interventionen, gjordes efter IBSC hade avslutats. Kvalitativa studier av chattloggen har gjorts med avseende på hur individerna beskriver sitt vardagsliv. Även intervjuer med coacherna ska analyseras kvalitativt. Projektet har implementerats vid Neuropsykiatriska mottagningen, Södra Älvsborgs sjukhus, Borås, och Habiliteringen Skaraborg, Skövde. Vid dessa enheter är datainsamlingen avslutad för probander och jämförelsepersoner, som erhållit sedvanlig behandling. Vi bedriver även organisationsteoretisk forskning beträffande hur IBSC fungerar vid olika enheter. Individer som erhållit IBSC i Borås och Skaraborg har erbjudits att delta i en djupintervju gällande vad IBSC har betytt för dem och hur deras vardagsliv fungerar. Kvalitativ och kvantitativ analys av resultaten pågår i ett doktorandprojekt.

Resultat

Valideringen av pilotprojektet har visat att känsla av sammanhang, självkänsla och livskvalitet har förbättrats signifikant vid uppföljning. Utifrån POCR-intervjun uppgav majoriteten att förväntningarna på interventionen hade blivit uppfyllda och att detta var av stor betydelse för individerna. Den kvalitativa analysen av chattloggarna har visat att det finns problem med sårbarhet och att bli vuxen samt hur sociala situationer och medicinering upplevs. Resultat från de kvalitativa intervjuerna med deltagarna i Borås och Skaraborg tyder bland annat på upplevda trösklar för kontakt med vården hos personer med neuropsykiatriska tillstånd. De visar även att aspekter av internetbaserat stöd (t ex skriftlig kommunikation, kommunikation hemifrån) särskilt kan gynna dessa individer i deras vårdkontakter.
Slutsats: IBSC-modellen kan vara ett viktigt komplement till andra interventioner för unga personer med autism och/eller ADHD. Kvalitativa studier fördjupar vår förståelse för hur livet ter sig för unga individer med autism och ADHD.

Artiklar

2018

Sehlin, H., Ahlström, B. H., Andersson, G., & Wentz, E. (2018). Experiences of an internet-based support and coaching model for adolescents and young adults with ADHD and autism spectrum disorders - a qualitative study. BMC Psychiatry, 18, 15.

2015

Hedman Ahlström, B., & Wentz, E. (2015). Performance and social life perceived by young persons with ADHD and autism. A chat-log analysis. Psychology Research, 5, 2.

2014

Hedman Ahlström, B., & Wentz, E. (2014). Difficulties in everyday life: Young persons’ with ADHD and autism spectrum disorders perspectives. A chat-log analysis. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:23376.

2012

Wentz, E., Nydén, A., & Krevers, B. (2012). Development of an internet-based support and coaching model for adolescents and young adults with ADHD and autism spectrum


Mer information www.npyoungcoaching.se

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2019-03-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?