Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kognitiva svårigheter och beteendeproblem hos skolbarn med epilepsi: identifiering och intervention

Deltagare: Brian Neville, Colin Reilly, Patricia Atkinson, Rod Scott, Victoria Burch, Richard Chin, Sarah Aylett, Krishna Das & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Detta är den första populationsbaserade studien som har gjort en omfattande utvärdering av kognitiv funktionsnedsättning, beteendeproblem, motoriska problem, och akademisk prestation hos barn i skolåldern med aktiv epilepsi. Vidare tar projektet även hänsyn till faktorer som bidrar till skolbaserade problem inom barndomsepilepsi. Ytterligare analys kommer att inbegripa övervägande av faktorer som bidrar till livskvalitet och ekonomisk kostnad för barn i skolåldern med aktiv epilepsi.

Metoder: 85 barn (74% av den berörda populationen i området) genomgick omfattande psykologisk utvärdering för att fastställa förekomsten och spektrumet av inlärningssvårigheter och beteendeproblem. Studien var baserad i Sussex i södra England.

Huvudsakliga resultat:
• 40% av barnen hade IQ under 70 (IDD) och 55% under 85
• Problem med specifikt minne (Specific Memory) och bearbetningshastighet (Processing Speed) var vanliga
• 42% uppvisade akademisk underprestation
• 60% hade en beteendestörning eller motorisk funktionsnedsättning ur DSM-IV och endast 33% av dessa hade tidigare diagnostiserats
• 80% hade minst ett kognitivt funktionshinder och/eller ett funktionshinder ur DSM-IV
• 34% hade IQ under 85 och en eller fler funktionsnedsättningar ur DSM-IV
• Medan vissa epilepsirelaterade faktorer kunde associeras med IDD, var inte epilepsirelaterade faktorer i sig en prediktor för förekomst av beteendestörningar.

Artiklar

2014
Reilly, C., Atkinson, P., Das, K.B., Chin, R.F., Aylett, S.E., Burch, V., ... Neville, B.G. (2014). Academic achievement in school-aged with active epilepsy: A population-based study, Epilepsia, (Epub ahead of print).

Reilly, C., Atkinson, P., Das, K.B., Chin, R.F., Aylett, S.E., Burch, V., ... Neville, B.G. (2014). Screening for mental health disorders in active childhood epilepsy: Population-based data, Epilepsy Research, (Epub ahead of print).

Reilly, C., Atkinson, P., Menlove, L., Gillberg, C., O'Nions, E., Happé, F., & Neville, B.G. (2014). Pathological Demand Avoidance in a population-based cohort of children with epilepsy: Four case studies. Research in Developmental Disabilities, 35, 3236-3244.

Reilly, C., Atkinson, P., Das, K.B., Chin, R.F., Aylett, S.E., Burch, V., ... Neville, B.G. (2014). Neurobehavioral comorbidities in children with active epilepsy: a population-based study. Pediatrics, 133, e1586-1593.

2013
Reilly, C., Kent, E. & Neville. B.G.R. (2013). Psychopathology in Childhood Epilepsy: A review, Child and Adolescent Mental Health, 18, 65-75.

2011
Reilly, C.J. (2011). Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in childhood epilepsy. Research in Developmental Disabilities, 32, 883-893.

Reilly, C., & Ballantine, R. (2011). Epilepsy in school-aged children: more than just seizures? Support for Learning, 26, 144-151.

Reilly, C., & Neville, B.G. (2011). Academic achievement in children with epilepsy: a review. Epilepsy Research, 97, 112-123.

Reilly, C., Agnew, R., & Neville, B.G. (2011). Depression and Anxiety in Childhood epilepsy: A review. Seizure, 20, 589-597.
 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-12-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?