Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Studier om läs- och skrivkunnighet och dyslexi

Deltagare: Jakob Åsberg, Christopher Gillberg & Svenny Kopp.

Bakgrund: Läs- och skrivkunnighet betraktas som en mänsklig rättighet som öppnar dörrar till självförverkligande, självbestämmande och utbildning.

Metod: Forskning kring läs- och skrivkunnighet vid Gillbergcentrum fokuserar på ”komorbiditet” mellan läs- och skrivsvårigheter och andra utvecklingsneurologiska tillstånd/ESSENCE-tillstånd (Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations), inklusive autismspektrumstörningar (ASD), ADHD och utvecklingsstörning.

Resultat: Inom ramen för det så kallade flickprojektet har vi funnit att läsförståelse tycks vara en svårighet för många elever med ASD, även om man har lärt sig att läsa ord flytande. Skolbarn med ADHD har ofta mer allmänna läs- och skrivsvårigheter (svårigheter att läsa ord, problem med läsförståelse och skrivsvårigheter). Läs- och skrivsvårigheter vid ADHD tycks vidare vara kopplade till både fonologiska och exekutiva svårigheter. I ett pågående projekt studeras läs- och skrivkunnighet hos vuxna med ASD och/eller utvecklingsstörning ur såväl ett kognitivt/psykolingvistiskt perspektiv som ett självbestämmandeperspektiv.

Artiklar:

2014
Åsberg Johnels, J. & Miniscalco, C. (2014). Excellent word reading ability in the context of an autism spectrum disorder: A case study of a Swedish-speaking seven-year-old boy. Journal of Cognitive Education and Psychology, 13, 88-102.

2013
Åsberg Johnels, J., Kopp, S. & Gillberg, C. (2013). Spelling Difficulties in School-Aged Girls With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Behavioral, Psycholinguistic, Cognitive, and Graphomotor Correlates. Journal of Learning Disabilities, (Epub ahead of print).

2012
Åsberg, J. (2012). Reading and text comprehension skills in autism spectrum disorders. In V.B., Patel, V.R., Preedy & C.R., Martin (Eds.),  A Comprehensive Guide to Autism Spectrum Disorders (In Press).

Åsberg, J. (2012). Att läsa med intellektuell funktionsnedsättning: Vad säger forskningen idag och vad återstår att ta reda på? Dyslexi, 2, 4-7.

2010
Åsberg, J., Kopp, S., Berg-Kelly, K., & Gillberg, C. (2010). Reading comprehension, word decoding and spelling in girls with autism spectrum disorders (ASD) or attention-deficit/hyperactivity disorders (AD/HD): performance and predictors. International Journal of Language and Communication Disorders, 45, 61-71.
 

 

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-04-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?