Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos barn med cerebral pares

Deltagare: Magnus Påhlman, Kate Himmelmann, Elisabet Wentz & Christopher Gillberg. 


Bakgrund: Cerebral pares (CP) är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och drabbar drygt 2 av 1000 barn. Det är vanligt med andra funktionsnedsättningar än de motoriska, exempelvis utvecklingsstörning och synnedsättning. Det finns också studier som visar att autismspektrumtillstånd (ASD) och ADHD (attention-deficit/hyperactivity disorder) är vanligare vid CP, men kunskapen på området är otillräcklig. För det enskilda barnet är det viktigt att alla svårigheter identifieras så att rätt stöd kan ges.

Frågeställningarna: Hur vanligt är ASD och ADHD vid CP? Finns det ett samband mellan typ av CP, motorisk svårighetsgrad, hjärnskadans lokalisering, kommunikationssätt och begåvningsnivå å ena sidan och förekomst av ASD och ADHD å andra sidan? Hur ser mönstret av de neuropsykiatriska svårigheterna ut, vilka är de viktigaste symptomen? Och hur utreder vi bäst barn och ungdomar med neuropsykiatriska svårigheter och CP? 
 


Metod: Studien inkluderar barn med CP födda 1999-2006 från Västra Götaland (ca 250 barn), identifierade via den västsvenska CP-panoramastudien. Föräldrarna tillfrågas att delta i en screeningundersökning med väl beprövade screeningformulär för att fånga upp beteenden som talar för ASD och/eller ADHD. Några frågor som berör affektiva/emotionella symptom och ångest finns också med. För dem som ”faller ut” i screeningen ställs frågan att medverka i en fördjupad utredning. 
 


Resultat: Screening har påbörjats i större omfattning och gränser för screeningresultat utvärderas. De första fördjupade utredningarna har också genomförts.

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-09-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?