Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Barn med autism eller ADHD och barn med språkförsening: Samma sak eller olika?

Deltagare: Bibbi Hagberg, Carmela Miniscalco & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Många studier har visat att barn med autismspektrumstörningar och ADHD också har visat tidiga tecken på språkförseningar.

Metod: I denna studie undersöktes 40 barn med autismspektrumstörning, ADHD, eller en kombination av dessa (utan klinisk misstanke om utvecklingsstörning) med avseende på kognitiv förmåga, språkutveckling och språkfunktion vid en genomsnittsålder av 7,3 år. De jämfördes med en grupp på 21 barn från normalbefolkningen, som vid 2,5 års ålder hade gett upphov till misstanke om språkförsening och som hade genomgått neuropsykiatrisk/neuropsykologisk och språklig uppföljning vid en genomsnittsålder av 7,9 år.

Resultat: Barn i skolåldern som får diagnoserna autismspektrumstörning och ADHD har en kognitiv och språklig utvecklingsprofil som liknar den som återfinns hos barn från normalbefolkningen (som följts prospektivt), som i tidig förskoleålder visat tecken på språkförsening och som i skolåldern visat sig ha autismspektrumstörning eller ADHD.

Artiklar:

2010
Hagberg, B.S., Miniscalco, C., & Gillberg, C. (2010). Clinic attenders with autism or attention-deficit/hyperactivity disorder: cognitive profile at school age and its relationship to preschool indicators of language delay. Research in Developmental Disabilities, 31, 1-8.
 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2013-01-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?