Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Uppföljningsstudie vid samtidig autism och ADHD 5-7 år efter initial utredning - kognitiva funktioner samt motoriska och adaptiva färdigheter

Deltagare: Nicklas Hult, Christopher Gillberg & Eva Billstedt.

Bakgrund: Kärnsymptomen vid ADHD och autismspektrumtillstånd (AST) har ofta en avgörande inverkan på barns utveckling med avseende på kognitiv, emotionell och social funktion. Primärt orsakar dessa utvecklingsavvikelser en signifikant dysfunktion i skolan, i familjen samt i kamratgruppen. Omkring hälften av barn med AST uppfyller också kriterier för ADHD, men rådande diagnoskriterier för ADHD i DSM-IV utesluter en AST-diagnos. Kombinationen AST och ADHD innebär dock oftast en allvarligare funktionsnedsättning med signifikant nedsättning av social och generell adaptiv förmåga. Dessutom föreligger ofta motoriska problem. Samexistens av ADHD och AST är vanlig hos yngre barn, och inte sällan maskerar hyperaktivitet/impulsivitet mindre framträdande svårigheter avseende social interaktion och kommunikation. Vidare uppvisar barn med AST och samtidig ADHD, vid neuropsykologisk testning avseende bland annat exekutiva funktioner och adaptiva färdigheter, en profil som skiljer sig från de barn som bara har AST.

Metoder: Studien avser undersöka huruvida AST/ADHD är mest lik AST eller ADHD. Vi vill jämföra skillnader och beröringspunkter gällande (i) kognitiva funktioner, (ii) adaptiva färdigheter samt (iii) motoriska färdigheter. Deltagare kommer att utgöras av barn och ungdomar som utretts vid Enheten för barnneuropsykiatri (BNK) vid Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus 2005-2009. Samtliga deltagare har då genomgått en noggrann utredning innehållande medicinsk undersökning inklusive diagnostik enligt DSM-IV, undersökning av motorik, psykologutredning med Weschlerskalorna, QbTest samt 5-15 formulären. Studiegruppen kommer att bestå av 171 barn och ungdomar i åldrarna 11–18 år fördelade i tre kliniska grupper utifrån diagnostik; ADHD (n=89), AST n=(47) eller kombinerad ADHD och AST (n=35). Familjerna kommer att erbjudas att vara med i en uppföljande studie. Den uppföljande studien innebär att barnet genomgår en ny begåvningsbedömning samt testning av exekutiva funktioner med ovanstående test samt med det datoriserade testbatteriet CANTAB. I samband med uppföljning ombeds även föräldrar att fylla i samma formulär om barnets beteende som vid första utredningstillfället. Med hjälp av föräldraintervju undersöks diagnoskriterier enligt checklista från DSM-IV/5.

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-10-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?