Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Förskolebarn som utreds med misstanke om autism: Föräldrars och lärares erfareneter av utredningsprocessen

Deltagare: Gunilla Westman Andersson, Carmela Miniscalco & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Föräldrar till barn med autismspektrumtillstånd beskrivs ha en påfrestande livssituation, men har ofta blivit rekommenderade att “vänta och se” när de har uttryckt sin oro för barnets utveckling. I denna studie var syftet att utvärdera föräldrars och förskollärares erfarenheter gällande när den första oron för barnet uppstod, och om utredningsprocessen vid en specialiserad Barn- och ungdomsneuropsykiatrisk klinik.

Metod: Deltagarna bestod av föräldrar och lärare till 34 förskolebarn med misstänkta autismspektrumtillstånd (medelålder 37 månader), som kom från en befolkningsbaserad kohort. Alla föräldrar och förskollärare erbjöds att besvara frågeformulär.

Result: Majoriteten av föräldrarna började oroa sig innan barnet fyllde 2 år. Hälften av föräldrarna hade önskat att utredningen genomförts ännu tidigare och ingen ångrade att utredningen genomfördes. Både föräldrar och lärare var nöjda med utredningsprocessen vid kliniken. Slutsatserna är att föräldrar och förskollärare ser svårigheter hos barnet som väcker oro väldigt tidigt och att både föräldrar och lärare tycker också att det är viktigt att uppmärksamma och utreda barnet tidigt.
Artikel:

2014
Andersson, G.W., Gillberg, C., & Miniscalco C. (2014). Preschoolers assessed for autism: parent and teacher experiences of the diagnostic process. Research in Developmental Disabilities, 35, 3392-3402.

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2015-06-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?