Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Autism: de första åren. Tidiga tecken och symptom i ett ESSENCE-perspektiv

Deltagare: Martina Barnevik Olsson, Lotta Höglund Carlsson, Elisabeth Fernell, MaiBritt Giacobini & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Diagnosens betydelse för barn med utvecklingsavvikelser har ökat i samhället. Det innebär att många barn i ”gråzonen”; det vill säga barn som inte riktigt uppfyller diagnoskriterier, inte får stöd eller insatser överhuvudtaget trots stora svårigheter på olika områden. ”ESSENCE-begreppet” (Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neuropsychiatric/Neurodevelopmental Clinical Examinations) innebär fokus på tidiga avvikelser i utvecklingen hos barn (före fem års ålder). Då barnen följs upp några år senare kvarstår ofta svårigheter av olika slag.

Metod: En barnkohort på 208 förskolebarn med autismspektrumdiagnos, följdes upp under en tvåårsperiod inom habiliteringen i Stockholm. Uppföljningen avslutades 2010/2011. En ny uppföljning pågår, med psykologutredning och läkarbedömning, med särskilt fokus på barn med svagbegåvning (IK 70-84) samt på de barn som vid föregående uppföljning inte helt nådde upp till kriterierna för autismspektrumdiagnos.
Ytterligare en studie behandlar regleringssvårigheter hos barn 0-2 år. Här har BVC-journaler för nämnda barnkohort samt för en jämförelsegrupp studerats.

Resultat: Vissa resultat har redan publicerats (se referenser nedan). Ytterligare sammanställning pågår. Vissa av dessa kommer att ligga till grund för doktorsavhandling för Martina Barnevik Olsson och Lotta Höglund Carlsson.

Artiklar:

2013
Barnevik Olsson, M., Höglund Carlsson, L., Westerlund, J., Gillberg, C., & Fernell, E. (2013). Autism before diagnosis: crying, feeding and sleeping problems in the first two years of life. Acta Paediatrica, 102, 635–639.

Höglund Carlsson, L., Norrelgen, F., Kjellmer, L., Westerlund, J., Gillberg, C., & Fernell, E. (2013). Coexisting disorders and problems in preschool children with autism spectrum disorders. The Scientific World Journal, 2013, 213979.

2011

Fernell, E., Hedvall, Å., Westerlund, J., Höglund Carlsson, L., Eriksson, M., Barnevik Olsson, M., . . . Gillberg, C. (2011). Early intervention in 208 Swedish preschoolers with autism spectrum disorder. A prospective naturalistic study. Research in Developmental Disabilities, 32, 2092-2101.

Klintwall, L., Holm, A., Eriksson, M., Carlsson, L.H., Olsson, M.B., Hedvall, Å., . . . Fernell, E. (2011). Sensory abnormalities in autism. A brief report. Research in Developmental Disabilities, 32, 795-800.

2010
Gillberg, C. (2010). The ESSENCE in child psychiatry: Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. Research and Developmental Disabilities, 31, 1543-1551.

Fernell, E., Hedvall, Å., Norrelgen, F., Eriksson, M., Höglund-Carlsson, L., Barnevik-Olsson, M., . . . Gillberg, C. (2010). Developmental profiles in preschool children with autism spectrum disorders referred for intervention. Research in Developmental Disabilities, 31, 790-799.


 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-09-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?