Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Autismspektrumstörning hos pojkar och flickor i förskolan

Deltagare: Gunilla Westman Andersson, Christopher Gillberg & Carmela Miniscalco.

Bakgrund: Det är fler pojkar än flickor som diagnostiseras med ASD. Tidigare studier har pekat på att flickor generellt sett diagnostiseras senare i livet än pojkar liksom att symptom på ASD hos flickor kan skilja sig från pojkars. Forskning pekar också på att tidig upptäckt och tidiga insatser har betydelse för barn med ASD.

Metod: Studien ligger inom ramen för TUTI-projektet (Tidig Upptäckt, Tidiga Insatser)/AUDIE-projektet (AUtism Detection and Intervention in Early life) 40 barn (20 flickor och 20 pojkar) som var yngre än fyra år deltog i studien. De flesta av dessa rekryterades med hjälp av populationsscreening. De matchades med avseende på ålder och utvecklingskvot och jämfördes med varandra utifrån faktorer som klinisk diagnos, ADOS-diagnos (Autism Diagnostic Observation Schedule), utvecklingskvot, adaptivt beteende, språkförmåga och total funktionsnedsättning.

Resultat: Inga signifikanta könsskillnader återfanns i vårt urval. Det fanns en stark överensstämmelse mellan resultaten inom olika utvecklingsområden. Resultaten pekar på att könsskillnaderna antingen kan vara mindre än tidigare studier visat eller att det kan finnas flickor som med nuvarande screeningverktyg inte fångas upp.

Artiklar:

2013
Andersson, G.W., Gillberg, C., & Miniscalco C. (2013). Pre-school children with suspected autism spectrum disorders: Do girls and boys have the same profiles? Research in Developmental Disabilities, 34, 413-422.

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2013-01-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?