Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Adaptiv funktion hos barn med ADHD, före och efter farmakologisk behandling. En kort rapport.

Deltagare: Ida Lindblad, Salmir Nasic, Magnus Landgren, Leif Svensson, Christopher Gillberg & Elisabeth Fernell.

Syfte: Syftet med studien var att jämföra adaptiva färdigheter, det vill säga dagligt fungerande, hos skolbarn med ADHD, före och efter farmakologisk behandling. Studiegruppen hade sedan tidigare jämförts med en grupp skolbarn med lindrig intellektuell funktionsnedsättning med avseende på adaptiva färdigheter.

Metod: För att mäta adaptiva förmågor hos skolbarn med ADHD ombads lärare att skatta barnets adaptiva färdigheter med hjälp av instrumentet Adaptive Behavior Assessment Scales-II (ABAS-II). Skattningar vid två tidpunkter jämfördes; före farmakologisk behandling, vid tidpunkten då barnet remitterades från skolhälsovården för misstanke om ADHD, och efter en fyra- till femårsperiod under vilken barnen fick farmakologisk behandling för ADHD.

Resultat: Från ursprungsgruppen om 27 skolbarn med ADHD hade vid tiden för uppföljning 9 ungdomar fyllt 18 år, 5 hade avslutat behandlingen och en avböjde medverkan, vilket medförde att 12 ungdomar (7 pojkar och 5 flickor) kunde ingå i uppföljningsstudien. De hade alla fortsatt med den farmakologiska behandlingen. Lärarskattningar med ABAS-II – i jämförelse med den första skattningen – visade på gruppnivå att de adaptiva färdigheterna inom områdena Kognitiva färdigheter, Praktiska färdigheter samt inom den sammanslagna skalan hade ökat signifikant. Det fanns individuella variationer; majoriteten av ungdomarna hade förbättrat sina adaptiva färdigheter och några få visade inga stora skillnader.

Konklusion: Det finns få studier som använt de adaptiva funktionerna som ett mått på behandlingseffekt vid farmakologisk behandling. Denna studie visade på gruppnivå en positiv effekt på de adaptiva färdigheterna. En begränsning är att den studerade gruppen är liten.


 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2016-04-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?