Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Barn och ungdomar med typ 1-diabetes och högt HbA1c - ett utvecklingsneurologiskt perspektiv

Deltagare: Elisabeth Fernell, Ida Lindblad, Ann-Charlotte Engström, Ylva Tindberg, Ulf Söderström & Henri Toivonen.

Bakgrund: Vår frågeställning var om barn med svårinställd diabetes och högt HbA1c i ökad utsträckning hade brister avseende exekutiva funktioner.

Metod: Förekomsten av ADHD och annan ESSENCE-problematik vid diabetes undersöktes i en populationsbaserad studie som omfattade Skaraborg och Sörmland. Föräldrar till barn och ungdomar med diabetes typ 1 besvarade frågeformuläret Fem-till-Femton, som täcker en bred uppsättning av utvecklingsrelaterade funktionsproblem. Studien syftade till att analysera huruvida barn med svårinställd diabetes och högt HbA1c i ökad utsträckning hade utvecklingsneurologiska problem t.ex. uppmärksamhetsstörning och andra exekutiva svårigheter. Resultaten bedömdes vara av betydelse för barndiabetesvården vad gäller stöd och insatser för barn och ungdomar med diabetes och utvecklingsrelaterade kognitiva problem.

Resultat: Resultatet visade att utvecklingsrelaterade problem inte var överrepresenterade I gruppen som helhet, men minnes- och andra exekutiva svårigheter och inlärningsproblem var signifikant vanligare hos ungdomar som hade högt HBA1c (HbA1c >73 mmol/mol), d.v.s. sämre metabol kontroll.
Projektet ingår i ett avhandlingsarbete för barnläkare och doktorand Charlotte Nylander, Barnkliniken Mälarsjukhuset och Uppsala universitet. Övriga medverkande var psykologerna Ida Lindblad och Ann-Charlotte Engström samt läkare Ylva Tindberg, Ulf Söderström, Henri Toivonen och Elisabeth Fernell.
Doktorand Charlotte Nylander genomför för närvarande en större studie riktad till ungdomar med diabetes och deras föräldrar. Studien omfattar enkäter till föräldrar och till ungdomarna själva och medicinska data inhämtas från barndiabetesregistret. Fler centra i Sverige deltar. En huvudfråga som ska belysas är exekutiva funktioners betydelse för att klara diabetesbehandlingen. Resultaten från den studien sammanställs för närvarande.

Artiklar:
2013
Nylander, C., Toivonen, H., Nasic, S., Söderström, U., Tindberg, Y., & Fernell, E. (2013). Children and adolescents with diabetes type 1 and high HbA1c – a neurodevelopmental perspective. Acta Paediatrica 102, 410-415.

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2015-09-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?