Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Omega 3/6-fettsyror för utvecklingen av läs- och skrivfärdigheter

Deltagare: Mats Johnson, Gunnar Fransson, Sven Östlund & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Detta är en uppföljningsstudie baserad på resultaten från vår tidigare studie (Omega-3/Omega-6 Fatty Acids for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder/ADHD), där framförallt barn med samtidig ADHD och läs- och skrivsvårigheter tycks ha haft nytta av omega 3/6-tillskott.

Metod: Studien undersöker huruvida omega 3/6-fettsyror (eye q) kan förbättra läsförmågan hos skolbarn. Studien omfattar 150 skolbarn i åldrarna 9 till 11 år, och består av ett 3 månader långt, randomiserat, placebokontrollerat försök (med ”one-way crossover design”) som övergår i en 3 månader lång öppen fas där alla får omega 3/6. Resultaten mäts huvudsakligen med hjälp av ett datorbaserat test (LOGOS) som tas vid 0, 3 och 6 månader och som mäter läsförmåga, inklusive ord-, läs- och hörförståelse, arbetsminne etc.

Resultat: Resultaten analyseras för närvarande (okt 2012). Lässvårigheter är vanliga hos barn med uppmärksamhetsproblem eller ADHD, och det är möjligt att uppmärksamhetssvårigheterna kan lindras med hjälp av omega 3/6-behandling. Resultaten mäts i andra hand genom att ADHD-symptom, vid samma tidpunkter, skattas med hjälp av ADHD Rating Scale – IV (som skattas av forskaren), liksom det föräldraskattade 5 till 15-formuläret (som inkluderar minne, inlärning, språk/kommunikation och problemlösning) och Social Cognition Scale.

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2013-01-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?