Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

ADHD med trotssyndrom hos svenska barn - en öppen studie av gemensam problemlösning

Deltagare: Mats Johnson, Elisabeth Fernell, Magnus Landgren, Gunnar Fransson, Sven Östlund, Björn Kadesjö & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Det finns ett behov av behandlingsprogram vid ADHD, kanske i synnerhet vid kombinerad ADHD och trotssyndrom (ODD).

Metod: Öppen studie av metoden gemensam problemlösning (CPS) i försöket riktad till svenska barn mellan 6 och 13 år som har en kombination av ADHD och trotssyndrom. 17 familjer fullföljde 6–10 träningsstillfällen utformade efter Ross Greenes problemlösningsmodell ”gemensam problemlösning” (CPS). Primära utfallsmått var SNAP-IV [(ADHD) och ODD-skattning samt skattning med CGI-I (Clinical Global Impression-Improvement) vid baslinjen, direkt efter avslutad intervention och 6 månader efter intervention. Sekundära utfallsmått var Conner’s 10-item scale och FBIM (Family Burden of Illness Module). Samtliga 17 deltagare fullföljde interventionen.

Resultat: Hela gruppen visade en signifikant minskning av SNAP-IV ODD, ADHD, Conner’s och FBIM, såväl vid uppföljning direkt efter avslutad intervention som vid uppföljning 6 månader efter intervention. Hos 8 av barnen sågs vid interventionens slut en signifikant förbättring av resultaten beträffande ODD och ”Conner’s emotional lability subscale”. Dessa barn visade dock nästan ingen förbättring i fråga om hyperaktivitet⁄impulsivitet. Direkt efter avslutad intervention fick denna grupp centralstimulantia mot sin ADHD. Totalt uppnåddes mycket förbättrade eller väldigt mycket förbättrade CGI-I-resultat i 53% (9⁄17) av samtliga fall vid mätning direkt efter avslutad intervention, och i 81% (13⁄16) av fallen vid uppföljning 6 månader senare.

Artiklar:

2012
Johnson, M., Östlund, S., Fransson, G., Landgren, M., Nasic, S., Kadesjö, B., ... Fernell, E. (2012). Attention-deficit/hyperactivity disorder with oppositional defiant disorder in Swedish children - an open study of collaborative problem solving. Acta Paediatrica, 101, 624-630.

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2013-01-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gillbergcentre.gu.se/forskningsomraden/gnc--studier/adhd-studier-i-goteborg/se-studie-1/
Utskriftsdatum: 2019-10-14