Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

ADHD med trotssyndrom hos svenska barn - en öppen studie av gemensam problemlösning

Deltagare: Mats Johnson, Elisabeth Fernell, Magnus Landgren, Gunnar Fransson, Sven Östlund, Björn Kadesjö & Christopher Gillberg.

Bakgrund: Det finns ett behov av behandlingsprogram vid ADHD, kanske i synnerhet vid kombinerad ADHD och trotssyndrom (ODD).

Metod: Öppen studie av metoden gemensam problemlösning (CPS) i försöket riktad till svenska barn mellan 6 och 13 år som har en kombination av ADHD och trotssyndrom. 17 familjer fullföljde 6–10 träningsstillfällen utformade efter Ross Greenes problemlösningsmodell ”gemensam problemlösning” (CPS). Primära utfallsmått var SNAP-IV [(ADHD) och ODD-skattning samt skattning med CGI-I (Clinical Global Impression-Improvement) vid baslinjen, direkt efter avslutad intervention och 6 månader efter intervention. Sekundära utfallsmått var Conner’s 10-item scale och FBIM (Family Burden of Illness Module). Samtliga 17 deltagare fullföljde interventionen.

Resultat: Hela gruppen visade en signifikant minskning av SNAP-IV ODD, ADHD, Conner’s och FBIM, såväl vid uppföljning direkt efter avslutad intervention som vid uppföljning 6 månader efter intervention. Hos 8 av barnen sågs vid interventionens slut en signifikant förbättring av resultaten beträffande ODD och ”Conner’s emotional lability subscale”. Dessa barn visade dock nästan ingen förbättring i fråga om hyperaktivitet⁄impulsivitet. Direkt efter avslutad intervention fick denna grupp centralstimulantia mot sin ADHD. Totalt uppnåddes mycket förbättrade eller väldigt mycket förbättrade CGI-I-resultat i 53% (9⁄17) av samtliga fall vid mätning direkt efter avslutad intervention, och i 81% (13⁄16) av fallen vid uppföljning 6 månader senare.

Artiklar:

2012
Johnson, M., Östlund, S., Fransson, G., Landgren, M., Nasic, S., Kadesjö, B., ... Fernell, E. (2012). Attention-deficit/hyperactivity disorder with oppositional defiant disorder in Swedish children - an open study of collaborative problem solving. Acta Paediatrica, 101, 624-630.

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2013-01-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?