Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Neuropsykologisk forskning

Vi studerar kognitiva funktioner med hjälp av olika neuropsykologiska test i olika diagnostiska kategorier såsom ADHD, autismspektrumtillstånd (AST), anorexia nervosa, 22q11-deletionssyndrom, språkstörning och schizofreni. Kognitiva funktioner som bedöms är exekutiva funktioner, såsom planerings- och uppmärksamhetsfunktioner, minnesfunktioner, central coherence, mentalisering, generell begåvning och inlärning. Våra studiegrupper omfattar barn från ca 2 år upp till vuxna.

Ett axplock av våra resultat
• Barn med neuropsykiatriska tillstånd som ADHD och AST har ofta haft en försenad språkutveckling i förskoleålder som inte uppmärksammats. Misstanke om tidig språkförsening predicerar för lägre IK och neuropsykiatrisk problematik.

• I gruppen med 22q11-deletionssyndrom hade hälften betydande inlärningssvårigheter. Hos skolbarn och vuxna fanns en betydligt bättre språklig begåvning, i synnerhet ett gott ordförråd, än icke-språklig begåvning. Barn i förskoleåldern hade en senare expressiv språklig utveckling. Hos skolbarn var det en övervikt som hade svårigheter med att upprätthålla uppmärksamheten över tid.

• I uppföljning av vuxna personer med en diagnostiserad autism i barndom, oftast också med en utvecklingsstörning, framkom en försämring av intellektuell/funktionell förmåga i vuxen ålder på gruppnivå. 

• I studie av vuxna med AST, ADHD samt personer med kombinerad AST och ADHD framkom att, oavsett vilken diagnos, så var deras resultat på begåvnings- och neuropsykologiska test på gruppnivå lägre än normgruppen. I synnerhet framkom att ADHD-gruppen har svårt med uppgifter som prövar exekutiva funktioner.

• Personer med Aspergers syndrom beskrivs ofta uppvisa en högre verbal förmåga än icke-verbal. I studier av unga vuxna personer med Aspergers syndrom hade nästan hälften denna ojämnhet. Just nu pågår analyser om denna ojämnhet påverkar resultatet på neuropsykologiska tester och om den socialt adaptiva förmågan påverkas.

Ett axplock av planerade och pågående studier
Data från jämförande neuropsykologiska studier av vuxna personer med Aspergers syndrom och personer med schizofreni är klara för att analyseras.
Kognitiv uppföljning av personer med 22q11-deletionssyndrom samt av små barn och vuxna med AST som har deltagit i populationsstudier pågår.
Studier om datoriserade neuropsykologiska test kan differentiera olika kliniska grupper åt samt om de kan visa på kognitiva skillnader/likheter pågår. Studier av exekutiva funktioner och mentalisering hos tonåringar med anorexia nervosa samt deras föräldrar planeras. Tidigare har det gjorts neuropsykologiska studier av vuxna med anorexia nervosa.

Av Eva Billstedt

 

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2014-08-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?