Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Helena Sehlin

Bild: Josefin Bergenholtz

 


Sammanställning

-Deltidsdoktorand, Gillbergcentrum
-legitimerad psykolog vid Specialmottagningen för utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser (SURF), Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg, Sverige

 


Forskningsintressen

Helena Sehlin arbetar deltid som doktorand på Gillbergcentrum och är kliniskt verksam i ett multidisciplinärt team vid Specialmottagningen för utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser (SURF), BUP Drottninggatan, Sahlgrenska universitetssjukhuset. Hennes huvudsakliga forskningsintressen liksom hennes kliniska intresse, ligger i behandling av personer med ADHD och autism. Hon har ett särskilt intresse för icke-farmakologisk behandling och har arbetat kliniskt med bland annat kognitiv beteendeterapi för personer med autism och ADHD. Hon är också intresserad av hur man kan använda sig av modern informationsteknologi i klinisk verksamhet som ett sätt att göra vården mer tillgänglig för individer med varierade behov – i synnerhet personer med utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser. Hennes aktuella forskning ligger i brytpunkten mellan dessa områden, och bedrivs inom ramen för projektet ”Internetbaserat stöd och coaching för ungdomar och unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar”. Projektet tar sin utgångspunkt i en kontrollerad interventionsstudie som utförs i två olika verksamheter och använder sig av både kvantitativa och kvalitativa metoder i syfte att utvärdera en chattbaserad form av stöd. Helena har tidigare varit koordinator i projektet vid en av studieorterna samt varit en av de coacher som erbjudit interventionen. Helenas kvalitativa forskning söker bidra till kunskapsområdet kring hur personer med ADHD och autism själva upplever stöd och behandling. Den har hittills visat på att dessa personer kan uppleva hinder för att ta emot hjälp i traditionell sjukvård, och att internetbaserade alternativ kan ha specifika kvaliteter som adresserar dessa behov. Kvantitativa mått kommer att bidra till att visa hur chattbaserat stöd påverkar livskvalitet, självkänsla, känsla av sammanhang samt symptom på ångest och depression hos de individer som deltar i studien.

 


Karriär

Helena Sehlin är legitimerad psykolog och erhöll sin psykologexamen vid Linköpings Universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, 2009. Hon har arbetat kliniskt vid en öppenpsykiatrisk mottagning för vuxna med utvecklingsneurologiska funktionsavvikelser vid Södra Älvsborgs Sjukhus, Borås och vid en öppenpsykiatrisk mottagning för vuxna i Kungsbacka med bedömning och behandling av varierande psykiatrisk problematik inklusive neuropsykiatriska utredningar. Hon arbetar för närvarande vid Specialmottagningen för utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser (SURF), Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, Sahlgrenska universitetssjukhuset, där hennes kliniska fokus är behandling av barn och ungdomar med utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser och psykiatrisk samsjuklighet. Helena är doktorand på deltid vid Gillbergcentrum sedan 2016 och är också under pågående specialistutbildning för att bli specialist i Funktionshindrens psykologi.

 


Nyckelord

ADHD | Autism | ESSENCE |Coaching  Stöd | Internetbaserad |Ungdom | Vuxen| Chatt

 


Språk

Svenska | Engelska

 


Kontakt

Helena.sehlin@vgregion.se


 

Publikationer

2018

2012

Kontaktinformation

Helena Sehlin

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2019-10-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?