Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ida Lindblad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Berit Abrahamssons Foto 

Sammanfattning

Leg psykolog
Med Dr

 


Forskningsintressen

Ida Lindblad disputerade i december 2013 och hennes doktorandprojekt fokuserade på utvecklingsstörning (numera intellektuell funktionsnedsättning): prevalens, associerade funktionsproblem samt uppföljning av barn – nu unga vuxna – till mödrar med lindrig utvecklingsstörning. Efter disputationen följde ett samarbete med SUF-Kunskapscentrum i Uppsala kring barn till föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. Detta samarbete resulterade i konferensen ”Kraftsamling” med fokus på förebyggande och tidiga insatser till föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning och deras barn. Projekt planeras för att vidare följa upp vuxna med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på hur många av dessa vuxna som blir föräldrar och hur det går för dem och deras barn.

Vidare är Ida aktiv i forskningsprojekt som berör skolan, och har bland annat genomfört forskningsprojektet ”Vilka elever behöver ökat stöd för att nå målen i årskurs 6?” finansierat av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Forskningsområdet undersökte i vilken utsträckning kognitiva svårigheter/ESSENCE inverkar på möjligheten att nå skolans mål för elever i årskurs 6. Utifrån detta forskningsprojekt pågår nu ett arbete med Skolverket vid översynen av formuleringen av kunskapskraven.

Dessutom har Ida även deltagit i forskningsprojekt som rör diabetesvården för barn inom ESSENCE med svårinställd diabetes.

 


Karriär

Ida är legitimerad psykolog och disputerade 2013. Hon arbetar som privatpraktiserande psykolog och arbetar främst med kommunala och fristående skolor, med utredningar och handledning. Ida arbetar även med föreläsningsuppdrag riktade mot pedagoger, skolledare, elevhälsan samt vid specialistkurser för psykologer och vid konferenser för olika professioner som dels berör forskningsområdena ovan, dels belyser skolans viktiga arbete med barn inom ESSENCE.

 


Nyckelord

Intellektuell funktionsnedsättning | Lindrig | ESSENCE | ADHD | skola| adaptiv funktion

 


Språk

Svenska | Engelska

 


 

Publikationer

2018

2017

2015

2014

2013

2011

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2019-10-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gillbergcentre.gu.se/forskare/lindblad--ida/
Utskriftsdatum: 2019-11-23