Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

FRÅGA 2

FRÅGA:

Jag är bildlärare och i mitt ämne jobbar vi både teoretiskt, tekniskt, praktiskt och kreativt. Demokratiska och kollektiva arbetsformer är 50%, individuellt resten. Just elever med AST och ADHD ( förr var det mer uppdelat som gjorde det lättare att finna rätt anpassning) har svårt i mitt ämne. Vi har 25-30 elever och salen väller av prylar eftersom över 300 elever samsas om utrymmet undr en vecka. Specialpedagogerna tycker att arbetet kan göras hemma eftersom eleverna inte klarar miljön. Tyvärr är arbetsprocessen för stor del att pysa bort vid bedömning, därför undrar jag: Vilka råd kan ni ge mig, så att jag kan anpassa undervisningen på plats?
Bildlärare årsk 4-9

SVAR:

Hej!
Tack för din fråga. Här är några tankar som kanske kan hjälpa dig i er klassrumssituation.
Ett grundläggande råd som vi vill ge är att det görs en pedagogisk kartläggning av hur eleven fungerar i förhållande till de krav som ställs av skolmiljön. Det är bra att identifiera såväl situationer som fungerar bra som situationer där det uppstår problem. Många elever med ADHD och autism fungerar sämre i stökiga miljöer och i situationer som är ostrukturerade och som ställer krav på att man själv ska planera sin undervisning. Just bildämnet kan vara svårt för en del (dock inte alla) med funktionshinder när det gäller uppgifter där det inte finns fasta ramar eller exakta svar utan då eleven ska arbeta med skoluppgifter med fantasin som utgångspunkt. Flera elever med autism kanske behöver med konkret hjälp i hur de ska göra sina uppgifter. De behöver ofta (men inte alltid) avgränsade och tydliga arbetsuppgifter och för många kan man behöva ta hänsyn till deras begränsade uthållighet.
Kan du anpassa klassrummet så att det finns en yta i rummet som är mer avskalad från störande stimuli utan att för den skull att det blir kalt och ointressant? Kan du ordna att det finns en avgränsad plats med kanske en traditionell skolbänk? Sedan är det viktigt att det finns en ordning av sakerna i rummet, att sakerna finns på bestämda platser och är lätt att hitta. En del elever har glädje av att använda hörlurar för att kunna hålla ut störande ljud, kan det passa en del av era elever? Kan ni få tillgång till ett extra rum där elever kan arbeta i mindre grupper? Kan ni vara fler lärare under lektioner då ni har elever med speciella behov? För att få mer idéer kan du vända dig till Specialpedagogiska skolmyndigheten som kostnadsfritt ger rådgivning i specialpedagogik till skolor.

LENA SAMUELSSON
 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2017-11-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?