Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jakob Åsberg Johnels tilldelad forskningsanslag från Lennart "Aktiestinsen" Israelssons Stiftelse

Nyhet: 2017-08-09

Jakob Åsberg Johnels vid Gillbergcentrum har tilldelats 2017 års anslag från Lennart "Aktiestinsen" Israelssons stiftelse Individ och Samhälle – för forskning till utbildningssystemets fromma, på 1 200 000 kronor. Anslaget, som delas ut av Kungliga vetenskapsakademin, går till ett projekt vid Gillbergcentrum som rör ansiktstittande och läppläsning hos barn med dyslexi.

Dyslexi är beteendedefinierad funktionsnedsättning som visar sig genom svårigheter med att utveckla flytande och korrekt ordläsning. Denna svaga ordläsning har i sin tur negativ inverkan på barnens läsförståelse, lärande/skolresultat, och psykiska välmående/välbefinnande under hela skoltiden, vilket understryker behovet av förståelse och stödinsatser i skolan. Forskning har visat att en underliggande problematik i dyslexi ligger i individens fonologiska/ljudmässiga förmåga, dvs att bearbeta språkets ljudstruktur, vilket gör att kopplingen mellan språkljud och bokstäver blir ”instabil”.

Vårt nya projekt bygger på teori, empiri och praktiska erfarenheter som pekat på att en visuell orientering mot en talares mun kan ge viktiga ledtrådar till ords fonologiska uppbyggnad, vilket möjligen kan fungera som kompensation vid fonologiska svårigheter. Men hur tittar egentligen barn med dyslexi på andras ansikten? I den föreslagna studien kommer vi att använda ögonrörelsekamerautrustning för att undersöka hur barn med dyslexi spotant tittar på filmer av andras ansikten, för att på så sätt testa hypotesen att barn med dyslexi tittar mer mot andras mun i jämförelse med vanligt läsande barn. Hypotesen är att denna tendens är särskilt tydlig när personen på filmen talar.

Därefter ska vi i en träningsstudie direkt testa om barn med dyslexi lär sig att läsa av ljudmässigt komplexa ord bättre (dvs med mindre fel och snabbare) om dessa ord tränats in med visuellt stöd från en mun som artikulerat ordens fonologiska uppbyggnad.

Projektet förväntas bidra med ny teoretisk kunskap på området, samt möjligen även till en förbättrad praktik vad avser pedagogiskt stöd för barn och ungdomar med dyslexi.

Foto: Josefin Bergenholtz

AV: Anna Spyrou

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2016-12-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gillbergcentre.gu.se/Aktuellt/Nyheter/fulltext//jakob-asberg-johnels-tilldelad-forskningsanslag-fran-lennart--aktiestinsen--israelssons-stiftelse.cid1503986
Utskriftsdatum: 2017-11-18